Tärkein elementti hyvinvoinnille: Uni.

Uni on uskomattoman tärkeää. Itse huomaan heti eron päivissäni, jos olen nukkunut vähemmän mitä normaalisti tarvitsisin. Huonot yöunet vaikuttavat pitkin päivää mielialaan, keskittymiskykyyn ja jaksamiseen. Päivästä ei todellakaan saa kaikkea irti. Tunnen itseni tehottomaksi, rasittuneeksi ja surulliseksikin. 😦 Helposti tulee ahdistunut olo, ei oikein saa otetta asioista, hommat venyy ja sitten sitä ahdistuu lisää. Sitten nipistetään yöunista, että saadaan lisää aikaa tekemättömille töille ja noidankehä on valmis! Silloin ei varsinkaan saa tehtyä yhtään sen enempää töitä, mitä aiemminkaan. Käy päinvastoin. Kunpa aina muistaisi, että se kunnon uni nimenomaan olisi asiassa avuksi!

Väsy Unitutkija Henri Tuomilehdon mukaan, vähäunisuus ja uniongelmat ovat suomalaisten uusi kansansairaus (Uni, viimeinen asia mistä tingitään). Riittävä palautuminen on jaksamisen ja terveen elämän elinehto, eikä suurin osa suomalaisista osaa arvostaa sitä tarpeeksi. Tämän vuoksi unesta tingitään ensimmäisenä. Henkisen että fyysisen terveyden peruspilareita ovat uni, liikunta ja ravinto. Jos unesta tingitään jatkuvasti, pidemmän päälle ihminen romahtaa.

”Unihäiriöt ovat yksi merkittävimmistä riskitekijöistä työkyvyn alentumiselle ja lisääntyneelle sairastuneisuudelle. Niiden tunnistaminen ja hoitaminen on aina ennaltaehkäisevää toimintaa, onhan kyse terveytemme ja jaksamisemme perustasta. Työterveyshuolto on loistava paikka tunnistaa näitä ongelmia ja puuttua niihin. Toivon, että yritykset huomioisivat yhä enemmän univaikeudet työntekijöidensä hyvän jaksamisen ja työkyvyn haasteena ja alkaisivat sisällyttää tutkimuksia työterveyshuollon piiriin.” – Henri Tuomilehto

Tämän koin itse 2011 ylikunnon aikaan. En tietystikään olisi halunnut unesta tinkiä, mutta ylikuormitus oli jo niin paha, ettei yksinkertaisesti pystynyt nukkumaan kuin 2-3h/yössä enempää. Sittenhän se uupumus iski. Ennen kuin jouduin urheilulääkärin määräämänä lepäämään ylikuntoani pois, sairastelin aivan koko ajan! Yleislääkäri taisikin mainita, että olin sairastellut kaikki virukset siltä syksyltä. Tässäkin näkee kuinka tärkeää uni on myös fyysiselle hyvinvoinnille.

Uni1Tuomilehto tekee yhteistyötä myös urheilun parissa, muun muassa HJK:n ja Jokereiden kanssa. Lisäksi Oivauni Uniklinikka (Tuomilehdon perustama) on Olympiakomitean virallinen yhteistyökumppani ja muun muassa teki työtä Rion olympiaurheilijoiden kanssa, jotta näiden palautuminen olisi parempaa oikeaoppisen nukkumisen avulla. Onhan tutkittu, että riittävä uni on yhteydessä palautumiseen, joka tehostaa urheilijoiden kehittymistä ja parantaa suorituskykyä!

Uniongelmat haittaavat niin kasvavaa nuorta, opiskelijaa, työelämässä olevaa sekä urheilijaa. Uni palauttaa elimistön rasituksesta, väsymyksestä, tasapainoittaa hermoston toimintaa, vahvistaa vastustuskykyä, kehittää lihaksia ja muistia. (Unen merkitys)

Huomaan itsessäni heti muutoksia, jos yöuneni jäävät puolikin tuntia vajaiksi. Tässä on kolmen viimeisen viikon aikana tullut testattua oma keho ja mieli. Kiireitä on ollut kaksien töiden, treenien ja kandidaatin tutkielman kirjoittamisen osalta niin paljon, että parin viikon verran on tullut nukuttua 6-6,5h yössä. Kyllä sitä pieni ihminen on ollut väsynyt! Unelmoin vapaasta päivästä ja levosta. Päivät tuntuivat todella raskailta ja töissä oli välillä vaikeaa pysyä hereillä. Ei ollut lähellekään yhtä tehokasta työskentelyä kuin kunnon unilla on. Alkoi jo tuntumaan, että asiat kaatuvat päälle, vaikka tiesin tunteen tulevan vain huonosti nukutuista öistä. Nyt edeltävänä viikkona olen saanut nukuttua 7-7,5h yössä. Tämäkään siis ei ole tarpeeksi minulle, mutta jo puolen tunnin/tunnin lisäunilla oli suuri merkitys! Eipä enää tuntunutkaan siltä, etten selviäisi päivistä tai tehtävistä töistä. Vähän vielä on väsymystä päällä, mutta mieli on positiivisempi ja päivän aikana saan enemmän aikaiseksi. Arki ei tunnu lähellekään niin raskaalta. 🙂

iloisuusJippiiiiii!! I’m going to make it! 😀

Olen huomannut, että tarvitsemani yöunet ovat 8-9h/yö. Näillä unilla jaksaa treenata kovasti, tehdä töitä ja opiskella niin, että tuntee itsensä iloiseksi ja onnelliseksi. 🙂 Välillä voi olla, että unta tarvitsee hitusen enemmän, mutta ne ovat poikkeuksia (esimerkiksi rankkojen treeniviikkojen jälkeen). Joskus kyllä 10 tunnin yöunet vain väsyttävät lisää. Mutta minulle paras unirytmi on 8-9 tuntia per yö!

”Jos tavoitteena on nukkua 8 tuntia yössä, ei voi mennä nukkumaan tasan 8 tuntia ennen herätyskellon soittoa. Uni ei tule heti sänkyyn mentyä, keho ja mieli vaativat rauhoittumista.” -Tuomilehto

hippoiloIloinen hippo ❤

Unta ja unen merkitystä on siis tutkittu todella paljon ja tutkitaan edelleen. Uni on suoraan yhteydessä mielen hyvinvointiin, fyysiseen terveyteen sekä suorituskykyyn. Harmi, että sitä ei vielä osata arvostaa niin suuresti kuin pitäisi. Älkää siis nipitestelkö niistä yöunista!

P.S. Täytyy itsekin taas korjata tämä unitilanteeni ja tehdä sanomani mukaisesti. 😀

Hyvää viikonloppua kaikille!

-Simone